حراست

شرح وظایف دفاتر حراست سازمان آتش‌نشانی

 
۱- پیشگیری، کشف، شناسائی، خنثی سازی کلیه فعالیتهای ضد نظام و انجام ماموریتها، به منظور حفظ و صیانت از سازمان آتش‌نشانی تهران از طریق قانونی در چارچوب اهداف کلی، اجرای سیاستها و قوانین مصوب امنیتی کشور.
۲- نظارت بر حسن اجرای بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، تدابیر و سیاستهای کلان سازمان.
۳- نظارت بر حسن انجام وظایف معاونتها، مدیران مناطق پنج گانه و ایستگاه‌های عملیاتی سازمان.
۴- نظارت بر حسن انجام وظائف کارکنان سازمان.
۵- رسیدگی به تجمعات و اعتراضات و تحرکات کارکنان و حرکتهای مرتبط با سازمان.
۶- شناسائی و رسیدگی به جرائم و تخلفات امنیتی کارکنان از طریق سلسله مراتب اداری.
۷- جمع آوری اخبار و اطلاعات، بررسی، طبقه بندی و ارجاع به مبادی ذیربط حسب اولویت موضوع.
۸- ارائه گزارشات تحلیلی از فرایند امور سازمان.
 ۹- تهیه مستندات و گزارشات مصور و رسانه‌ای از تخلفات آشکار و پنهان.
۱۰- شناسائی عوامل و مسائل بحران ساز و مجاری بروز نارضایتی مردمی.
۱۱- ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب درجهت اصلاح روند امورات جاری بمنظور رعایت صرفه و صلاح سازمان.
۱۲- اقدامات پیشگیرانه از وقوع تخلفات در سطح حوزه مأموریت سازمان.
۱۳- کشف هر گونه اختلاس، ارتشاء، تخلف و تبانی در محیط و دریافت گزارشات حضوری.
۱۴- کشف و شناسائی هر گونه فعل و یا ترک فعل که منجر به تضییع حقوق شهری و شهروندی (ارتشاء-جعل-تبانی و…) میگردد.
۱۵- شناسائی نقاط آسیب، تهدید پذیر و ارائه راهکار مناسب جهت اطلاع رسانی به سلسله مراتب اداری.
۱۶- شناسائی و رسیدگی به جرائم و تخلفات امنیتی کارکنان از طریق سلسله مراتب اداری.

 ۱۷- جمع آوری کلیه اخبار از سطح سازمان و ارزیابی صحت و سقم آنها.

حراست به عنوان مشاور مدیرعامل:

حراست بعنوان چشم مدیر در سازمان و باتوجه به اشرافیت اطلاعاتی که دارد میتواند مشاور خوبی برای مدیران عالی و میانی محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسئولین حراست‌ها زمانی می‌توانند در این خصوص موفق باشند که از همکاری صمیمانه کارکنان و شهروندان برخوردار باشند. بدیهی است حراست می‌تواند از دریافت این اخبار و اطلاعات زلال مردمی خدمات ارزشمندی در اطلاع رسانی بموقع و مؤثر به رهبران سازمان و اصلاح فرآیند‌ها و در نتیجه ایجاد رضایت بین شهروندان و کارکنان ارائه نماید.
 

منشور اخلاقی و سازمانی حراست:

۱- عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام.
۲-رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری، قانونگرائی و تعمیم آن در سازمان.
۳- رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع.
۴- تلاش در تأمین امنیت شغلی مدیران و کارکنان.
۵- رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان.
۶- تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص.
۷- تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی.
۸- تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب‌های سازمان.
۹- شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان.
۱۰- بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری‌های روز.
۱۱- توجه لازم به سه اصل: دقت، صحت و سرعت در بررسی گزارشات رسیده و اطلاع رسانی بموقع.
۱۲- اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی: حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *