آخرین مطالب سایت

آنچه باید درباره ایمنی پله ها بدانیم

امروزه در کلان شهرها، ساختمان ها و آسمان خراش ها عمودی ساخته می شوند و تقریبا دیگر خانه ای بدون پله نیست. در ساختما ن های بیش از ۵ طبقه یک آسانسور هم دیده می شود و بیشتر افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از پله از آسانسور یا در صورت وجود از پله برقی استفاده کنند. آیا شما هم جزو این گروه افرادید و حاضرید برای رسیدن به طبقه بالایی به جای چند دقیقه راه رفتن چند لحظه منتظر آسانسور بایستید؟ …
نورگیر بودن از جمله مسایل مهمی است که باید در هنگام طراحی پله های یک ساختمان به آن توجه کرد. نور چه مصنوعی و چه طبیعی در ایمنی رفت و آمد در پله ها بسیار تاثیرگذار است. جهت صرفه جویی در مصرف برق در اغلب ساختمان ها از کلیدهای روشن و خاموش تایمردار استفاده می شود اما گاهی دیده می شود که فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن این چراغ ها به قدری کوتاه است که ممکن است فرد در راه پله ناگهان با تاریکی مواجه شود. از آنجا که فاصله زمانی این چراغ ها به صورت دستی قابل تنظیم است، توصیه می شود با توجه به گروه سنی ساکنان، تعداد پله ها و تعداد طبقات مقدار فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن چراغ ها تنظیم شود.
● فواید پله نوردی
تمامی متخصصان هم رأی هستند که برای سالم ماندن و عمر طولانی کردن، هر فرد باید روزانه بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کند. برخی گله می کنند که در منزل تجهیزات یا وقت کافی برای ورزش ندارند اما چند دقیقه پیاده روی یا در جا زدن در خانه یا حتی بالا و پایین کردن پله ها هم فعالیت بدنی است. بررسی های محققان کانادایی نشان داده است افرادی که بیش از ۵۵ طبقه را در هفته بالا و پایین می روند، به طور چشمگیری احتمال مرگ زودرس و ابتلا به ناراحتی قلبی در آنان کاهش می یابد. پله نوردی حتی به افراد چاق نیز توصیه می شود زیرا بالا و پایین رفتن از پله در هر دقیقه بین ۸ تا ۱۱ کیلو کالری انرژی می سوزاند. تحقیقات ثابت کرده است افرادی که روزانه دو طبقه را با پله طی می کنند در طول یک سال ۷/۲ کیلو وزن کم خواهند کرد. پله در عین حال میزان کلسترول خوب خون را تنظیم می کند و سبب ماهیچه ای شدن پاها می شود. استفاده از پله همچنین سبب استحکام استخوان در زنانی می شود که به سن یائسگی نزدیک اند اما بالا و پایین رفتن زیاد برای افرادی که مبتلا به پوکی استخوان یا درد زانو و ناراحتی های قلبی یا آسم هستند، مناسب نیست.
● ۹ توصیه ایمنی
طبق آمار رسمی وزارت بهداشت کانادا، در سال ۲۰۰۲، ۶۲۲۴ نفر در کانادا به دلیل افتادن از راه پله صدمه دیده و راهی بیمارستان شده اند. از این تعداد ۳۴۲۶ نفر سالمند بوده اند. طبق بررسی ها از جمله دلایل اصلی افتادن از پله ها، نامناسب بودن وضعیت جسمانی، نامناسب بودن پوشش فرد و وضعیت محل است. به هر حال بهتر است این نکات ایمنی را در راه پله ها رعایت کنید:
۱) اگر نور طبیعی به اندازه کافی راه پله را روشن نمی کند، از نور مصنوعی در سر تا سر راه پله استفاده کنید، به طوری که هیچ جا سایه نیفتد و تاریک نشود.
۲) بهتر است روی لبه پله ها نوارهای رنگی یا شب رنگ کشیده شود تا دید آن و تشخیص دادن آنها راحت تر شود.
۳) هنگام عبور از راه پله های تنگ و مارپیچ اگر لباس شما بلند و گشاد است، آن را کاملا جمع کنید تا زیر پای شما نماند و جلوی دیدتان را نگیرد. هنگام پایین آمدن نیز حتما نرده ها را بگیرید و اگر پهنای پله کم است پاهایتان را به صورت اریب روی پله بگذارید.
۴) اگر روی راه پله ها فرش پهن کرده اید، این فرش باید حتما یکسره باشد و در جایی بریده نشده باشد. در ضمن تمامی نقاط آن روی هر پله و در پاگردها باید به زمین محکم شده باشد.
۵) در روزهای بارانی و برفی جلوی ورودی پله پادری قرار دهید تا افراد روی پله ها لیز نخورند.
۶) استفاده و نصب نرده در تمام طول پله اجباری است. نرده ها در حفظ تعادل و ایمنی بیشتر موثرند.
۷) هرگز اشیای سنگینی که می توانند تعادل شما را بر هم زده و مانع دید شما شوند را به تنهایی در راه پله حمل نکنید.
۸) در راه پله اشیای دست و پاگیر قرار ندهید. وجود این اشیا بسیار خطرناک است.
۹) نصب یک کپسول اطفای حریق در هر پاگرد و گذاشتن تلفن و برق اضطراری در راه پله نیز به ایمنی بیشتر کمک می کند.
● ابعاد پله استاندارد
طبق مقررات ساخت و ساز ساختمان، پله ای راحت و استاندارد است که هنگام بالا رفتن از آن احساس اضطراب، ترس و نگرانی نکنید. تعداد پله های هر ساختمان به ارتفاع و تعداد طبقات آن بستگی دارد.
▪ بلندی هر پله / ۱۲-۷۱ سانتی متر
▪ پهنای هر پله / ۰۳-۵۲ سانتی متر
▪ طول پله / حداقل ۰۶ سانتی متر
▪ فاصله هر پله تا سقف / حداقل ۲ متر

منبع : روزنامه سلامت